AHA bij de HEMA

Geplaatst in: AHA-blog | 0

In mijn goodiebag dat we kregen bij aanvang van het HEMA bloggersevent, zat ook een notitieboekje met bloemetjes op de kaft. De notitieblaadjes zijn verdeeld in twee blokjes: eentje met blaadjes waar  ‘to do’ boven staat en eentje met blaadjes met ‘to blog’ als titel.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik beide blokjes  heb gebruikt zonder op de titels van de notitieblaadjes te letten. Het boekje was gewoon handig om notities te maken van mijn AHA momenten deze middag.

hema_tompouceEen middag op het hoofdkantoor van een oer-Hollands merk, een kijkje in de keuken van de marketingafdeling.

We werden ontvangen met thee en een tompouce. Met het opschrift HEMA bloggersacademy en iets kleiner dan die tompouces die we allemaal wel kennen. Eet wel iets makkelijker.

(By the way: Wanneer ontwerpt er nou eens iemand bestek waarmee je netjes een tompouce eet?)

Het nieuwe nu

Via een moodfilm over het nieuwe nu worden we ingeleid in de achtergrond van dit nieuwe HEMA e-commerce project.
Basis, bijzonder, simpel, dagelijks, mensen, leuker, iedereen, altijd, attent, thuis, school, taart, moeder, geluk, feest, verwen, gezellig, vitaliteit, experience, technologie; woorden aan de basis van de huidige slogan ‘HEMA | maakt gewoon bijzonder’. Sterk hoe zij hiermee een hele grote doelgroep aan zich weten te binden. Inclusief me, myself and I.

De CEO neemt ons mee door trends in de mode, beauty, food en hardware. En jawel, we krijgen het gevoel VIP’s te zijn want wij zien nu al een commercial dat al die andere heel bijzondere gewone mensen in heel Nederland pas vanaf volgende week te zien krijgen. Het betreft een nieuw assortiment met 620 verrassingen waar mensen blij van worden.

Samen dingen doen

De manager e-commerce vertelt ons over de achterliggende gedachte van het bloggersplatform. Het bedrijf wil een stukje autonomie loslaten. Hij vindt het heel ‘cool’ dat wij er allemaal zijn, we gaan samen dingen doen. Mijn tenen krommen zich als hij voor de 3e keer zegt hoe cool hij het vind dat het bloggersplatform er is. Dat wij er zijn. Hier, nu, bij hun.
Dan volgt er nog een Q & A met ervaren bloggers. Dat was nou niet echt interessant te noemen.

Maar gelukkig, na de pauze verschijnt professioneel blogster Yara Michels ( chapterfriday.com ) op het podium. Net terug uit Amerika waar zij de Bloglovin’ award als newcomer of the year in ontvangst mocht nemen. Leuke meid, goed verhaal.
Mijn notities deel ik graag met je.

HOW TO blog | persoonlijk & professioneel

DSC_1055Ben en blijf betrouwbaar
Schrijf vanuit je authentieke ik
Toon je persoonlijkheid en je passie
Deel je expertise
Vind je niche
Doe research

Tips voor blogtekst:

  • Vertel een verhaal ( storytelling)
  • Schrijf informeel en direct
  • Houd het ritme van een gesprek aan
  • Speel in op emotie
  • Noteer zinnen en woorden die je aanspreken
  • Gebruik synoniemen
  • Lees je tekst een keertje hardop voor voordat je deze publiceert
  • Vraag om feedback

Hoe bouw je een lezersbasis op?

  • Besteed aandacht aan statistieken (bv. Google analytics)
  • Besteed aandacht aan zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Adverteer op de juiste plekken
  • Zet sociale media in

Nog 2 tips voor een brede lezersbasis

  1. Voorkom overmatige zelfpromotie. Hanteer de 4-1-1 regel: een contentstrategie voor Twitter. Tweet 4 x met externe links, retweet 1x een ander en post 1x een eigen tweet.
  2. De beste tijd om te posten:
    • dinsdag en donderdag
    • om 9, 13, 16 en 22 uur

AHA momenten

Ik had een leuke en leerzame middag inclusief AHA momenten. Dank aan de HEMA en dank aan Yara voor haar verhaal. She practise what she preaches.

En ik ga doen wat zij adviseert. Behalve die laatste tip, want ik denk dat je juist op die tijdstippen meer kans hebt om onder te gaan in de twitterstroom. Vandaar dat ik dit blog -dat ik schrijf op deze rustige zondagochtend- NU ga delen via mijn sociale media kanalen.