“Content is King” wordt “Context is King”.

Geplaatst in: AHA-blog | 0

Content is hot. Een beetje bedrijf doet aan contentmarketing. Marketing waarbij het bieden van relevante informatie voor de doelgroep centraal staat. Die informatie, dat is de content.

Content in de juiste context

Zag je de twee dikgedrukte woorden in bovenstaande tekst?
Het gaat om de betekenis van de inhoud voor degene voor wie jij schrijft. Daarmee onderstreep ik het belang van het verband waarin de content geplaatst wordt: de context.
Relevante content voor je doelgroep is specifieke content voor je specifieke doelgroep.

Content is niet per definitie relevant

Een veel herhaalde uitspraak van Bill Gates in 1996 was “Content is King”. Bill had toen al door dat het heel belangrijk is om je webteksten in orde te hebben. Helemaal waar, ook nu nog. Maar laten we vooral de relevantie van die content niet uit het oog verliezen. Het gaat om de context. Die is nog belangrijker dan de content.

Relevante content scoort goed in Google

Kijk, dat relevante content scoort bij de bezoeker van je website, dat is best logisch toch? Als iemand iets van je leest wat er toe doet, iets waar hij/zij wat aan heeft, dan neemt de kans dat deze ‘iemand’ een klant van je wordt toe. Da’s marketing. Relevante content scoort bij de bezoeker van een website.

Maar weet je wat nou zo’n mooie bijkomstigheid is? Ook Google waardeert relevante content.

In het overzicht van de 200 ranking factoren van Google zie je dat het om veel meer gaat dan alleen het verstoppen van keywords in de content. Ze doen er nog steeds wel toe hoor, die keywords. Het is nog steeds belangrijk een goede keyword density te hebben. Maar er is meer.

Reliable contentpartner

De algoritmes van Google zijn zelflerend. De zoekgigant weet steeds beter te beoordelen of content relevante content is. Omdat Google zijn klanten een zo relevant mogelijke lijst van zoekresulaten wil voorschotelen wordt de content gemeten op relevantie.
Zo meet Google bijvoorbeeld ook de tijdsduur waarin je de aandacht van de bezoeker op je website weet vast te houden. Google meet in hoeverre jouw content er toe doet.

Als jouw content relevante content is, doe je er toe voor Google. Dan wordt je gezien als een reliable contentpartner en zul je met die content meedingen voor een hoge positie in de zoekresulaten.

Zoekmachineoptimalisatie anno 2017 is zorgen voor relevante content in de juiste context.

 

picasion.com_a682f14a586dc440b19072cfe264b0d9Context belangrijker dan de content

Publiceer je specifieke content voor je specifieke doelgroep dan ben je interessant voor je bezoekers én voor Google.

Als we de uitspraak van @Billgates “Content is King” actualiseren dan wordt het dus “Context is King”.