Google in Nijmegen

Geplaatst in: AHA-blog | 0

Het is een prachtige ochtend in Nijmegen. Meer dan 1000 ondernemers nemen plaats in de voormalige fabriekshal van de Vasim aan de oevers van de Waal voor de Digitale Werkplaats, een helpende hand van Google voor ondernemers uit de regio. Google streeft er naar om samen met kredietverstrekker Qredits een grote groep zzp’ers en kleine ondernemers uit Nijmegen en omgeving op weg te helpen. De entourage is goed, de sfeer is fijn. Industriële look, moderne muziek en de geur van koffie.

Het ochtendprogramma bestaat uit 2 delen. Het plenaire programma wordt gevolgd door 3 workshoprondes. Daarna is er een lunch en de mogelijkheid tot netwerken. Ik heb er zin in, ben benieuwd naar wat we vandaag leren. Ik schrijf voor het voor je op.

 

download

 

Zo. Iedereen zit. Het volume van de beat neemt toe en de directeur van Google Benelux Pim van der Peltz verschijnt op het podium. Ik citeer:

Wij organiseren dit omdat we geloven dat internet dé plaats is om je onderneming te laten groeien. Als je een goed idee hebt dan kun je iedereen online bereiken met je idee. Jij kunt mensen vinden, mensen kunnen jou vinden. Wij hopen dat je straks weggaat met specifieke inzichten waar je ook vanmiddag al iets mee kunt. Dit is geen Google-show, we praten ook over andere bedrijven die online actief zijn. Dit is voor jullie, zodat je de ideeën die je hebt nog groter kunt maken via het internet.

Ook hoofd Economische Zaken van de Gemeente Nijmegen, Marjolein van de Zandschulp, is enthousiast. Wat haar betreft staan alle seinen op groen voor een nieuw elan voor ondernemend NIjmegen en daar past deze Google workshop-dag in. Een prachtig promopraatje over de stad volgt. Ik noteer woorden als dynamiek, spin-off, samenwerking MKB, versterking academisch karakter van de stad, kansen voor ondernemers, Wij zijn Nijmegen, de Giro d’Italia 2016. Marjolein maakt nog even een selfie vanaf het podium en maakt dan plaats voor de volgende spreker.

Roy Spit, commerciel directeur Qredits legt in zijn praatje het accent op de kracht van kleinschaligheid en begint met een stukje storytelling (over de kleine pizzeria die gisteravond open was voor 6 klanten.) Met een filmpje over een Nijmeegse ontwerpster en de Nijmeegse barbershop zet hij zijn woorden kracht bij. Het gaat over hoe de inzet van internet de groei van kleine bedrijven bevordert. Het juiste imago uitdragen, je merk sterk neerzetten en mensen bereiken. Het kan allemaal online. Doe het.

Dan komen er 3 lokale ondernemers op het podium. Zij worden geinterviewd over de start en de groei van hun bedrijf, en de rol van het internet hierin. Zij bevestigen wederom dat investeren in online zichtbaarheid loont. Een paar tips vanaf het podium aan de zaal:

  • Zoek partners die dingen goed kunnen. Gebruik hun kennis en kunde om te groeien.
  • Wees jezelf. Volg je hart. Focus. En deel details online.
  • Zet het internet in.

Dan is het pauze. De menigte gaat uiteen in kleinere groepen om de workshops te volgen.

De workshoprondes:

In 7 stappen naar naamsbekendheid

1. Positioneren

Neem je positie in. Ga op die zeepkist staan. Laat je horen. Wie ben je, wat doe je?
Ga daarvoor naar je kern: Waar sta je voor? Wat zijn je unieke punten? Benoem die kern in 2 woorden. ( Mijn 2 woorden: website coach). Maak je kern duidelijk zodat De Ideale Klant (DIK) begrijpt wat je doet, zodat er contact ontstaat met DIK.

2. Pitchen

Vertel kort en krachtig wat je te bieden hebt. In minder dan 1 seconde kun je de wereld vertellen wat je doet als je DE 2 woorden gebruikt. Vul dit aan met je boodschap – met kracht, overtuiging en trots, overal en altijd. Om je boodschap goed te laten landen bij de toehoorder (lees: potentiele klant)  moet je durven benoemen dat jij de oplossing hebt voor hun probleem, pijn, vraagstuk. Als je jouw business inkapselt tussen het pijn-gevoel en het fijn-gevoel dan heb je een grote kans dat je er een klant bij hebt. Creëer herkenning, ook in je websiteteksten.

3. Presenteren

Communiceer effectief. Geef je bekendheid aan je boodschap, zorg voor naamsbekendheid. Ga in contact en communiceer zodat er beweging komt in je boodschap.

4. PR

Zet sociale media in. Vertel verhalen. Gun mensen leermomentjes in de vorm van een Wist-u-dat-je… ? Dit simpele techniekje is een combinatie van informatie en vraag in 1 zin -waardoor je betrokkenheid creëert . Hoe specifieker en beeldender je bent, hoe meer mensen meer willen weten over jouw expertise, dienst of produkt.

5. Profileren

Ga online. Zet communicatiemiddelen in. Zorg dat jouw 2 woorden ervan af spatten. Laat je boodschap digitaal doorklinken.

6. Promoten

Herhaal je boodschap zo vaak mogelijk. Wist je dat mensen gemiddeld 7x iets over je moeten horen voordat ze klant van je worden? Dus er zou 7 x een contactmoment nodig zijn waarbij jouw naam in de blackbox van iemand wordt opgeslagen voordat zij besluiten een dienst of produkt van je te kopen.

7. UP!

Zet de stap. Maak jezelf zichtbaar, vertel je Unieke boodschap consistent. Vertel het met Passie. En je zult zien > er komt beweging in je naamsbekendheid.

 

 

Hoe vergroot u de online zichtbaarheid van uw onderneming?mobielvriendelijk

De trend van desktop naar tablet en van tablet naar mobiel, zet door. Een gemiddeld huishouden in Nederland anno-nu heeft gemiddeld 3 beeldschermen in huis.

Mis de boot niet, zorg dat je website mobile-friendly is ( doe de mobielvriendelijke test ).

Als je website niet mobielvriendelijk is, is dat niet alleen slecht voor de ranking in de zoekresultaten maar het is bovendien klant-onvriendelijk. Mensen haken namelijk af als zij de tekst op je website niet lekker kunnen lezen of gemakkelijk kunnen doorklikken.

Pushen via de traditionele kanalen is niet meer het allerbelangrijkst. Zorg dat je online te vinden bent. Mensen gebruiken de zoekmachine ( in de meeste gevallen in Nederland is dat Google)  als deur naar hun informatie.

Het is goed om je te realiseren: Google is niet meer alleen zoek-machine. Het is ook een soort interactie-machine geworden, een vind-machine voor antwoorden op vragen en hulp bij problemen.

 

 

Een nieuwe customer journey

Er is in korte tijd een volledig nieuwe klantreis ontstaan. Voor de markerteers: aansluiten bij de fases in koopgedrag is essentieel voor de omzet. De fases:

  1. See > 2.Think > 3.Do

Fase 1: Maak jezelf zichtbaar voor de mensen die je nog niet kennen. Via blogposts, social media, video, spelletjes, interactieve media, een app. Dus via andere kanalen dan je eigen website ga je de impuls creëren.

Fase 2: Sluit aan bij de overweging, bij de mensen die denken over. De juiste content is hier: referenties en ervaringen laten zien, prijsvergelijking tonen, sharebuttons, beloningsprogramma. Probeer ze over te halen tijdens hun overwegingsproces.

Fase 3: Schotel de juiste content voor aan de mensen die weten wat ze willen hebben, die het nu willen hebben. Nu boeken, in de winkelwagen, leveringsvoorwaarden, contactinformatie, storelocater, live chat, enzo.  Hier vindt de conversie plaats. Hier koopt de klant je produkt of je dienst.

Iedere fase is een micro-moment. Sluit je erbij aan met je content dan zal je business groeien.

 

Meten is weten. De basis.

Vanuit de vorige workshop over de nieuwe customer journey is het een kleine stap naar deze workshop. Over bedrijfsbeslissingen maken op basis van data. Bijvoorbeeld de data die Google Analytics voor ons verzameld. Iedereen kan gratis gebruik maken van deze data.

Door een webtrackingcode aan iedere pagina van je website toe te voegen kun je analyseren hoe je websitebezoekers zich gedragen. in je Google Search controle kun je inzien waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op je website zijn, hoe hoog het bouncepercentage is, etc. Doe je voordeel met de verzameling van data die Google voor je op een rijtje zet.

Doelvoltooiers

Het was een leuke en leerzame ochtend. Dank @GoogleNL en @Qredits voor de uitstekende verzorging en de AHA-momenten. Ik sluit af met een woord dat ik niet eerder had gehoord maar vooral in de laatste workshopronde heel vaak > Doelvoltooiers.

Ik ben er nu één want het was mijn doel om dit blog te posten. Did it. Doel voltooid. Of zouden ze dat er niet mee bedoelen, denk je ? *wink*