Google ♥ WordPress

Geplaatst in: AHA-blog | 0

Google loves WordPressWil je goed gevonden worden door de zoekrobot van Google? Werk dan volgens de regels van de kunst – zoals Google het graag heeft. Pas op met trucjes om hoog te komen in de zoekresultaten van Google.

De zoekgigant wil de zoekers, die deze zoekmachine gebruiken, een betrouwbare lijst met betrouwbare content tonen.

Een paar tips :

Tip 1. Maak Google content over jouw content

Google waardeert nieuwe, goede, unieke en relevante content.
Zet regelmatig iets nieuws op je site. Bijvoorbeeld een blog of een nieuwsbericht wat relevant is voor jouw doelgroep en past bij jouw business.

Wel doen:

  • Gerichte zoektermen opnemen in titels en meta-omschrijving. Ook bij afbeeldingen de meta-tag invullen, inclusief deze gerichte zoektermen (“Vertel” waar de afbeelding over gaat).
  • Zorg per pagina voor een goede titel en omschrijving. Vooral de eerste 20 woorden van de description zijn belangrijk.
  • Lekker veel content plaatsen. Let op: relevante content. Maak jezelf een reliable contentpartner.
  • WordPress als CMS inzetten. (Meer redenen waarom ik graag met WordPress werk)

Niet doen:

  • Te veel kopjes maken met dezelfde zoekwoorden. Google ‘straft’ als je teveel dezelfde zoekwoorden gebruikt in een tekst
  • Links kopen
  • Links naar slechte sites opnemen
  • Teksten van andere sites kopiëren
    Nooit, ook niet op sociale media, dezelfde stukken tekst online plaatsen.
  • Weinig content op een pagina zetten. Google kent minpunten toe als mensen te kort op een site verblijven, als je wat te bieden hebt op je pagina’s blijven bezoekers net iets langer
  • Een traag CMS gebruiken. Google ‘straft’ als een site te traag is – een trage site kost sowieso klanten

 

Tip 2. Gebruik Googles webmasterhulpprogramma

Hiermee kun je:

  • Een sitemap opnemen:  dit maakt dat zoekrobots snappen waar je content staat (sitemap.xml)
  • Verzoeken om geïndexeerd te worden zodat je niet hoeft te wachten tot de robots bij je sites ‘langskomen’.
  • Met Google communiceren; je krijgt bijvoorbeeld een waarschuwing als Google iets bespeurt op je site wat niet klopt, zodat je dit kunt oplossen.
    En meer. Te veel om hier op in te gaan. Google helpt je via hun site voor webmasters

Tip 3. Verzamel plusjes

  • Maak een Google+ account aan. Investeer in je eigen toekomst en spaar author-ranking punten. Dat kan alleen met een Google+ account.
  • Vraag anderen om plusjes. ( Bij deze, dank je 😉
  • Koppel je bedrijfspagina aan je persoonlijk account.
  • Meld je aan bij Google Maps (Places) en plaats je business in de juiste categorie. Lokaal gevonden worden wordt steeds belangrijker.
    Er komt een dag dat de huidige zoekmachine opgeheven wordt. Google Plus Search komt eraan. Picasa en Youtube horen ook bij G+; een groot project waarmee Google de strijd aangaat om de grootste zoekmachine te zijn en blijven. Microsoft gaat samen met Facebook en Bing de like-jes tellen. Zoiets als de plusjes. (Plusjes zijn voor de huidige grootste zoekmachine 50 x meer waard dan Like-jes)

En: de recensie filter komt eraan. Daarin gaat het alleen om G+ recensies. Dit wordt heel belangrijk – volgens de insiders.

Tip 4. Verzamel links

Google heeft een systeem dat Pagerank heet. Hoe meer links er naar jouw website verwijzen, des te belangrijker acht Google jou. Daarbij zijn links van sites met een hoge pagerank en links over hetzelfde onderwerp het meest waardevol.

Tip 5. Gebruik WordPress

Als je een website maakt met een Content Management Systeem zoals WordPress dan weet je zeker dat je met nette en geoptimaliseerde code werkt. Dan werk je volgens de regels van de kunst zoals Google het graag heeft, volgens de webstandaarden.

Als je een WordPress website hebt raad ik je de plug-in van SEO by Yoast aan. Deze SEO plug-in wordt internationaal erg gewaardeerd. (Jawel, ontwikkeld in Wychen, bij Nijmegen). Deze plugin is up-to-date en gebruiksvriendelijk.

 

Succes met deze tips, kom je er niet uit, neem gerust contact met me op. Ik help je graag.

En dan wijs ik je ook nog graag op deze infographic met 200 factoren die je plaats in Google bepalen.