Hoog scoren in Google

Geplaatst in: AHA-blog | 0

Als je een nieuwe site hebt wil je vast dat deze bovenaan in de zoekresultaten bij Google verschijnt. Maar dat gebeurt niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen. Het is een kwestie van een lange adem en weten wat je moet doen. Je bent namelijk niet de enige die hoog wil scoren…

Google wil graag goede en relevante content tonen in zijn zoekresultaten. Dat heeft prioriteit, daarnaast zijn er meer factoren om rekening mee te houden. Te veel om in dit blog te beschrijven, ik begin eens met uitleg over de algoritmes.

Je site optimaliseren

Als je je site wilt optimaliseren voor Google is het handig als je wat meer begrijpt over de algoritmes van deze mega-zoekmachine. Het algoritme bepaalt de volgorde van de zoekresultaten.

Google is zijn algoritmes constant aan het vernieuwen/verbeteren. Deze algoritmes worden bewaakt alsof het staatsgeheimen zijn. Een nieuwe versie van een algoritme krijgt de naam van een dier. De updates zijn vooral gericht op het bewaken van de kwaliteit van zoekresultaten. Trucjes worden bestraft.

 

De Panda en Penguin straf

Het algoritme met de naam Panda checkt sites op kwaliteit, automatisch gegenereerde inhoud en dubbele teksten. Het doel is om sites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten te houden. Panda zet een rem op sites van slechte kwaliteit. Google-Panda-Penguin bron seogeezercom

In 2012 kwam Penguin als strijd tegen de trucjes om hoog in de zoekresultaten te komen. Penguin gaat de strijd aan met gekochte backlinks, teveel gebruikte zoektermen die opzettelijk worden gebruikt en gekopieerde content. Sites waarin trucjes worden ontdekt worden bestraft en zakken in de page-ranking van Google.

De kolibri weet wat je zoekt

Google is voor miljoenen mensen het startpunt voor een zoektocht op internet naar iets dat zij willen weten of hebben. Een paar jaar geleden zochten we vooral op 1 woord.
Nu zoeken we naar antwoorden op vragen zoals: Wanneer leefde Einstein? of: Hoe ver is het van Nijmegen naar Utrecht?

Kolibrie van GoogleDit is de reden waarom het algoritme Hummingbird (kolibri) is gelanceerd. Google kan hiermee antwoord geven op vragen. Hummingbird interpreteert een vraag als mens, een vorm van artificial intelligence.

Dit gaat gepaard met de introductie van Google Voice Search.

google voiceKwestie van microfoontje in Googles zoekvenster aanklikken, je vraag stellen en de zoekresulaten verschijnen op je scherm.

Ook Google Glass werkt met Voice Search.

 

Google werkt er hard aan om no. 1 zoekmachine ter wereld te blijven. Om ons te bedienen met waar we naar op zoek zijn.

Als jij aanbieder bent van een produkt of dienst en je wilt met je aanbod bovenin de zoekresultaten verschijnen zorg dan vooral voor goede, originele en relevante content.

Maar er is toch wat meer nodig om goed te scoren in de zoekresultaten van Google. Daarover in een volgend blog meer. Dat zal gaan over Google+ want daar lijken we niet omheen te kunnen als we goede vrienden willen zijn en blijven met Google.

En eh, als je dit relevante content vindt, klik dan aub een keertje op de G+ button hieronder. Ik ben overstag gegaan om Google+ te gaan gebruiken omdat Google authorship steeds belangrijker wordt, dat gaat over de betrouwbaarheid van sites op basis van de betrouwbaarheid van de auteur. Hoe meer plusjes, hoe betrouwbaarder.

(Wist je trouwens dat 1 google-plusje net zoveel ‘waarde’ heeft voor Google als 50 likes? )

Bron afbeeldingen op deze pagina: SEO geezer en alifar