Klaar voor het nieuwe jaar

Geplaatst in: AHA-blog | 1

Ik ♥ van lijstjes trends en voorspellingen rondom de jaarwisseling.
Uit alles wat ik voorbij zie komen filter ik er een paar voor mijn eigen lijstje. Komt ie:

Webdesign in 2016

Websites anno nu zijn strak en minimalistisch. De trends voor het komende jaar:

  • Flat design
    Flat design is rustig en heeft doorgaans een zacht kleurgebruik. We zien steeds meer strakke en hippe ontwerpen zonder schaduwen en diepte. Webpagina’s kunnen door deze opzet snel geladen worden en zijn goed responsive te maken, wat een groot voordeel is in dit mobiele tijdperk.
  • Full screen background
    Een schermvullend achtergrond beeld is populair. We zullen vaker websites zien met video op de achtergrond.
  • Mobile apps and social sites will dominate.
    Door de opkomst van nieuwe platformen als Apple watch en SmartTV worden apps nog populairder. Het sociale element wordt meer geïntegreerd en designers worden steeds beter in het maken van apps voor allerlei mobiele devices.
  • Responsive design
    We kunnen er echt niet meer omheen: responsive design. Websites worden vaker opgebouwd uit elementen waardoor alle content zoals afbeeldingen, teksten, video’s, etc. optimaal worden getoond op diverse schermformaten. Een website die zich grafisch aanpast zodat de inhoud optimaal wordt getoond wordt door Google als een belangrijke rankingfactor gezien.

 

  • Correct typography
    Designers hebben aandacht voor lettertypes die integreren met de content waardoor er balans ontstaat in beeld en tekst.
  • Minimalism
    Toenemend minimalisme gaat hand-in-hand met flat en responsive design. Mede omdat het web complexer wordt en de gebruikerservaring en conversieoptimalisatie ook belangrijk zijn, lijkt een minimalistische benadering gewaardeerd te worden.
  • Storytelling
    Verhalen zijn een krachtig communicatiemiddel. Storytelling brengt het verhaal van een merk en de mensen erachter tot leven. Het is gericht op dialoog en interactiviteit. Het is een marketingstrategie met een persoonlijke noot om mensen te bereiken en te beraken.
  • Card based
    We zullen vaker sites zien die door kaarten lijken opgebouwd te zijn zoals bijvoorbeeld Pinterest dat doet. Het is een weergave om op een beginscherm veel informatie aan de bezoeker te tonen. Is dit een goed alternatief voor horizontale menustructuur of de slider?

( Bron: Webdesign trends waar je in 2016 niet omheen kunt )

 

Kleuren in 2016

02-pantone-fashion-color-report-2016-spring-summer

 

 

Zoekmachineoptimalisatie in 2016

Dit wordt het jaar van holistic SEO, een term die ik leerde via Yoast.com, dé (WordPress) SEO specialisten.

Zoekmachineoptimalisatie anno 2016 is meer dan zoekwoorden toevoegen.
Holistic SEO gaat over kwaliteitscontent publiceren met een goede integratie van zoekwoorden. Dit in combinatie met de juiste websitetechniek, gebruiksvriendelijkheid, voldoende interne en externe links én een website actief houden door regelmatig nieuwe updates te posten dragen ertoe bij dat een website hoog rankt in de zoekresultaten. Context is King.

Woorden in 2016

  • Sleutelwoorden: oprecht, samen en polderpositivisme. Echt en authentiek-zijn is belangrijk.
  • Trendy woorden: Focus, offline, bezieling, datamining en tradities.
  • Worden dit de nieuwe woorden voor 2016?
    • Knusselen (een nieuwe manier van begroeten, een samenvoeging van knuffel en kus). 
    • Vouwbike (een opvouwbare mountainbike). Eigentijdse mobiliteit van de bovenste plank: groen, gezond en goedkoop.
    • Phubbing ( samenvoeging van phone en snubbing). ik ben overigens nog steeds op zoek naar een Nederlands woord voor ‘phubbing’.

 

Tot zover mijn lijstje. Ik ben klaar voor het nieuwe jaar. Jij ook?

Een Reactie

  1. Josje Hendriks
    |

    Jij bent druk bezig zeg!
    Bedankt voor het wordpress boekje, handig. En natuurlijk de allerbeste wensen!

Laat een Reactie Achter