Helder webdesign anno 2014

Geplaatst in: AHA-blog | 0

Het was een frisse & heldere ochtend in het nieuwe jaar. Ik vroeg vriend Google voor me te zoeken naar informatie over webdesign-trends omdat ik mijn site wilde re-stylen. Uit een enorm aanbod zoekresultaten heb ik twee artikelen geselecteerd:

Wat ik eruit heb opgepikt lees je in dit blogbericht, het eerste blogbericht op mijn nieuwe site. Er komen er meer. Ik heb namelijk besloten om mijn AHA-momenten te delen, wellicht heeft een ander er ook wat aan.

Nu eerst de focus op : AHA blog #1 over webdesign anno 2014.

Helder & eenvoudig

helderesite407x338

Ook in het komend jaar zullen helderheid en eenvoud de boventoon voeren in designland. Een beetje webdesigner streeft naar een optimale gebruikerservaring. We zien anno 2014 dan ook veel ontwerpen met een eenvoudig design. Eenvoud geeft vertrouwen door inzichtelijkheid en openheid. Mijn vrije vertaling = helder.

AHA, da’s fijn.  Less is more dus. Een stroming die ik omarm: mijn voorkeur ligt bij heldere sites. Een goede site is, wat mij betreft, een heldere site. Een site met een heldere vormgeving, heldere content en helder in gebruik.

 

1. Heldere vormgeving

Ik word er blij van als ik de webdesign-trends lees; een groot aantal vallen in de categorie HELDER:

  • Origineel lettertype

De lettertypes met personality winnen terrein op het wereld wijde web. Het zijn lettertypes met een duidelijke smoel.

  • Plat ontwerp

Strakke en hippe ontwerpen, minimalistisch design. Apple zette de trend, ook Google en Microsoft volgen; geen schaduwen, geen diepte.

  • Intro op de homepage

De bezoeker treft op de homepage een grote afbeelding met een beetje tekst. Een intro neemt ons mee aan de hand om dieper de site in te gaan.

  • Mobiel

alle devicesEen steeds groter deel van het internetverkeer gaat via een mobiel apparaat. Dat zorgt voor een nieuwe situatie om rekening mee te houden bij webdesign en contentcreatie. En dat betekent meer schrappen, prioriteren en structuren.

 

  • Eenvoudig

Eenvoudig kleurgebruik, wit/zwart met een steunkleur en geen afleiding in de sidebars.

  • Scrollen mag weer

Goed georganiseerde content en een doordachte lay-out zorgt ervoor dat we lange sites niet meer saai vinden.

2. Heldere content

Waardevolle content biedt de lezer oplossingen, vermaak of informatie waar hij/zij echt iets aan heeft.

  • De waarom-vraag beantwoorden

De grote vraag bij de realisatie van een website: Waarom komt een bezoeker op jouw site? Weet je dat; dan weet je ook wat het belangrijkste is om aan te bieden.

Geef ‘de’ bezoeker dat wat hij/zij nodig heeft: niet meer, niet minder. Het is (zoals bij veel dingen in het leven) een kwestie van balans zoeken.

  • Kort & krachtig

De scannende lezer wordt bediend. To-the-point informatie, verdeeld in blokken. Een beetje zoals Jip & Janneke taal: korte zinnen, samenhang in tekst en actieve formuleringen.

 

3. Helder in gebruik

De gebruiksvriendelijkheid (usability) van een website wordt bepaald door inhoud, vorm en functie. Een site moet doen wat ie moet doen. Usability is bepalend voor het gemak waarmee een bezoeker op een site kan vinden waar hij/zij naar op zoek is.  In het streven naar de ultieme gebruikerservaring is HELDER ook hier het codewoord.

  • Zoekmachinevriendelijk

Een goede inrichting van de site maakt het voor zowel zoekmachines als bezoekers eenvoudig om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Beide partijen waarderen dat. De website scoort dan hoog in zoekmachines zoals Google én je bezoekers zullen klanten worden.

Do I make myself clear?

Mijn stelling: Laten we de communicatie op een site terugbrengen naar de essentie.
Gewoon, concreet en helder.

En als je daarbij hulp nodig hebt: ik help je graag. Contact

Als uitsmijter 2 boeken-tips:

Wie zich wil verdiepen in helder en eenvoudig webdesign adviseer ik Simple and usable van Giles Colborne te lezen.
En wie meer wil weten over optimale gebruikerservaring op een website zou ‘ Click, verleiden op internet‘ van Aartjan van Erkel eens moeten lezen. Het werd voor mij in een klap heel helder waarom de waarom-vraag zo belangrijk is.