WordPress anno 2018 | trends en veranderingen.

Geplaatst in: AHA-blog | 0

WordPress is doorlopend in ontwikkeling. Big changes are coming. Online trends komen en gaan.
Tijd om je bij te praten over webdesign trends, SEO trends en veranderingen in WordPress.

 

Webdesign trends

1. Mobielvriendelijke websites

Websites worden steeds vaker bekeken op een smartphone of tablet.

Omdat zowel de bezoekers van je website als Google anno 2018 meer belang hechten aan een goede mobiele weergave, worden we uitgedaagd om bij het ontwerp uit te gaan van de ‘mobile-first‘ gedachte. In plaats van alleen te denken vanuit een desktopversie van een website, is het bij het realiseren van een website steeds belangrijker hoe de mobiele versie eruit ziet.

Dit betekent slim omgaan met hoeveelheid én opmaak van tekst & beeld om te voorkomen dat bezoekers te lange onoverzichtelijke lappen tekst op hun mobiel krijgen voorgeschoteld. Dat bezoekers moeten scrollen mag, maar houd het beeld aantrekkelijk en overzichtelijk.

Het is dus steeds belangrijker om een gebruiksvriendelijke en mobielvriendelijke website te hebben.

2. Felle kleuren en afwijkende lettertypes

Websites anno nu zijn heldere websites met voldoende witruimte, felle kleuren en sterke contrasten. Een moderne website is clean en overzichtelijk.

Content heeft steeds vaker een lettertype van 16 pixels waar het voorheen 12 was. We zien meer afwijkende lettertypes omdat browsers meer lettertypes aan kunnen en font-designers vaker een webvariant van hun lettertype-ontwerp maken. Voorbeelden zien? Kijk op Google Fonts. 

3. Video en illustraties

We zien steeds meer full screen videoheaders. En meer illustraties die in 1 oogopslag aangeven waar tekst over gaat. Onpersoonlijke stockfoto’s zijn uit. Goede productfoto’s en -video’s zijn in.

4. Meer interactie

Voor een optimale gebruikerservaring worden steeds vaker interactie-opties toegevoegd. Dat varieert van ‘een contactformulier in de sidebar’ en een ‘Share-button onder een blogpost’ tot een ‘hint bij het aankopen van een product in de webshop’. Compacte blokken tekst met een heldere boodschap gaan vergezeld van een Call-to-action button.

Stel je vraag

 

 

SEO trends

 

1. Google is zoekmachinegigant # 1 in Nederland

Als Nederlanders iets nodig hebben Googlen ze het even.
Google verandert in een antwoordapparaat. En dat willen ze ook. De zoekrobots van Google zijn slim en worden steeds slimmer. Via Artificial Intellegence (AI) gaat dit proces door. Algoritmes worden doorlopend geactualiseerd.

Het is de missie van Google om alle online informatie te organiseren en toegankelijk en bruikbaar voor iedereen te maken.

De RankBrain van Google is een algoritme dat is bedacht om zoekopdrachten beter te interpreteren. Zo ‘ziet’ deze robot hoe lang iemand op je pagina zit of hoeveel personen klikken op een zoekresultaat. Op basis van meer dan 200 factoren krijgt een webpagina een ranking in de zoekresultaten van Google.

In de zoekresultaten krijgen bijvoorbeeld Google Shopping en Google FLY voorrang. Dus is het belangrijk om je SEO-strategie te richten op méér dan de organische zoekresultaten.

TIP tussendoor: Zorg dat je informatie op Google Mijn Bedrijf actueel en volledig is.

2. Mobile first

Google kijkt eerst naar de mobiele versie van je website voordat hij ( of is het een zij?) de desktopversie bekijkt. Bovendien heeft Google een sterke voorkeur voor responsive websites. Dus zorg ervoor dat de performance van je website goed is op alle schermformaten.

3. Spraakgestuurd zoeken

Steeds meer mensen stellen letterlijk een vraag aan Google via de microfoon-functie. Omdat content nog steeds de belangrijkste rankingfactor is, is het aan te raden bij het schrijven van content rekening te houden met deze opkomende trend. Een paar tips:

  • Optimaliseer je content voor een longtail zoekterm die bestaat uit een klein zinnetje ( bijvoorbeeld “WordPress websitecoach Nijmegen”)  Mensen zoeken niet meer op slechts 1 woord.
  • Schrijf zo natuurlijk mogelijk, doe alsof je tegen iemand spreekt en gebruik geen moeilijke woorden.

4. Vergeet de veiligheid niet

Omdat Google “het allerbeste wil voor haar gebruikers” stimuleren zij het gebruik van een SSL certificaat voor een beveiligde verbinding.

 

WordPress veranderingen

1. WordPress v 5.0

Dit wordt de eerste echt grote update van de WordPress software sinds 2014.

Op een paar kleine updates na, is de huidige WordPress editor lang ongewijzigd gebleven. Ondertussen zijn platformen zoals Square Space en Wix zijn de ‘ strijd’ met WordPress aangegaan. Deze partijen hebben (drag and drop) tools en editors ontwikkeld waarmee je eenvoudig een basis website kan maken.

En mede daarom komt er in WordPress 5.0 komt een hele nieuwe editor, genaamd ‘Gutenberg’. De grootste verandering is dat er niet meer met een tekst-editor maar met zogenaamde ‘blokken’ wordt gewerkt, waar je met een knop elementen kan toevoegen.

In de huidige WordPress editor schrijf je een artikel in de klassieke editor waarmee alles als het ware in 1 blok komt te staan. In de nieuwe (Gutenberg)editor wordt elk tekstblok, afbeelding, citaat enzo gezien als een apart contentblok.
Aan de voorkant van de website worden die blokken samengevoegd.

Je hebt met Gutenberg meer controle over het uiterlijk van je website. Elk element/blok kan namelijk eenvoudig gestyled worden, bijvoorbeeld met een achtergrondkleur.

Hoogstwaarschijnlijk komen er steeds meer functionaliteiten in ‘blokvorm’ beschikbaar in WordPress.

Nieuwe standaard

Met de nieuwe editor zet WordPress een nieuwe standaard neer, waarop developers en designers gezamenlijk verder bouwen. Met de Gutenberg editor maakt WordPress een grote stap vooruit op het gebied van User Experience.

Developers van bestaande plugins en thema’s hebben tijd nodig om hun werk ook geschikt te maken voor de nieuwe editor. We zitten in een overgangsperiode waarbij het niet altijd alles even duidelijk is voor gebruikers, developers, designers en websitecoaches.

 

  • Wie de nieuwe editor alvast wil uitproberen kan dat doen met een plugin. Maak eerst een backup van je website voordat je de Gutenberg plugin installeert. .
  • Wie wil ervaren hoe Gutenberg werkt: Bezoek deze website met een soort speeltuin waar je de nieuwe editor kunt proberen.

 

Op dit moment staat de release van WordPress 5.0 gepland op 19 november 2018.

En als de update wordt uitgerold en het lukt allemaal niet of je snapt het niet. No worries, je hebt voorlopig de mogelijkheid om de  klassieke editor te blijven gebruiken.

 

2. Nieuw WordPress thema: Twenty Nineteen

Zodra WP 5.0 wordt uitgerold komt er ook een nieuw WP thema mee. Dit nieuwe thema is natuurlijk volledig afgestemd op de nieuwe editor. Een thema met een minimalistische look & feel.

 

Tot zover deze blogpost.

Wil je meer weten over WordPress en Gutenberg? Neem eens een kijkje op de Nederlandse versie van WordPress.org.

Of kom naar de >>>>>>>>

Bijspijkeravond op 21 november

Wegens de grote belangstelling voor deelname aan de laatste bijspijkeravond over trends, veranderingen en Gutenberg heb ik een nieuwe bijspijkeravond gepland.

  • Wanneer? Woensdag 21 november van 19.30 tot 21.00 uur.
  • Waar? In de meetingroom in Guesthouse Vertoef, tussen station en centrum Nijmegen.
  • Kosten? 50 euro excl BTW p.p. incl. verse koffie/thee en fris water.

 

Geef je nu op voor de WP bijspijker-avond